Twilight Stmívání Súmrak - Film - recenzia

19. dubna 2009 v 18:00 | Sagara |  In Love with Movies
Článok pôvodne uverejnený na sagara.blog.cz 13.03.2008
Myslím, že je zbytočné písať o čom tento film je. Knihu ste už všetci čítali a tí čo ju nečitali vedia zhruba o čo ide. Že nie? Pre Hoba svätého, kde ste posledné roky žili? No nič, takže v skratke: Bella, fakt nemotorná samotárska teenagerka, sa zo slnečného Phoenixu presťahuje do upršaného Forksu k svojmu rovnako samotárskemu otcovi. Ten je navyše aj miestny šerif takže všetci potencionálny nápadníci by si mali dávať dvakrát väčší pozor. Prišli ste už niekedy na návšetvu k bratrancovi, alebo sesternici v inom meste či dedine? Áno? Potom si isto pamätáte ako sa k vám chovali. Všetci hneď chceli byť vaši kamoši a randiť s vami boli ste ich úplne novou žiarivou hračkou. Presne toto zažíva Bella. Avšak len do momentu, než na scénu prídu fakt divne bledí týpkovia. Rodinka adoptovaných detí, ktoré su medzi sebou popárované. Teda až na jednoho. Cullenovci sú totiž upíri. A jeden z ních Edward sa nám buchne do Belly. A ona doňho.

Stačí? Nie? Tak hybaj prečítať si knihu, alebo pozrieť film. Ok úvod bol mierne ironický. Ale to iba preto, že mám pocit, že synopsiu už poznajú aj v Horných Lefantovciach. Chcem sa venovať hlavne tomu ako sa podarilo knižku previesť na plátno. Hneď na úvod musím povedať, že v podstate podarilo. Nie je to síce bohvieaká kvalita, ale srdce fanúšika prosto zaplesá. Takže táto recenzia je pohľad fanúšika knihy.
Bella a Edward sú Bella a Edward. Kirsten aj Robert zahrali svoje role viac ako dobre. Občas som mal pocit, že svojím postavám dali aj čosi viac. Cullenovcov (okrem Carlislea) vystihli skvelo. Carlisle je prosto bieda, ale ostatní... Rosalie je úžasne zmyselná aj nepríjemná zároveň. Esme starostlivá ako má byť. Alice je presne ten energický škriatok so zvonivým hlasom. Emmett je ten nabúchaný hláškujúci týpek a Jasper... tak tomu som veril najmenej a najviac ma prekvapil. To ako skvelo zahral utrpenie, ktoré mu spôsobuje prítomnosť teplokrvých ľudí je famózne. Charlie je sympaťák, ešte vtipnejší ako v knihe. A Jacob je proste milý. Čo sa týka troch nomádov, tak sú excelentní, hlavne Viktória je fantastická.
Vizuálna stránka je výborná. Kamera zaberá krásnu prírodu a vystihuje atmosféru mestečka na olympijskom poloostrove. Efekty pokulhávajú, ale dajú sa prežiť. Soundtrack či už pesničkový, alebo inštrumentálny sa veľmi dobre počúva a krásne sa hodí do filmu. Dá sa počúvať stále dookola.

Podľa môjho názoru sa jedná o jednu z najvernejších knižných adaptácii. Režisérka sa snažila zachovať ducha knihy a niektoré scény preniesť do filmu tak ako boli v knihe a ešte ich niečim vylepšiť. Jasné je tam niekoľko odchýliek, väčších (lúka) či menších (stravovanie Charlieho a Belly), ale v zásade si myslím, že práveže niektoré scény boli ešte lepšie ako v knihe. Tu chcem vyzdvihnúť hlavne jednu z najlepších scén filmu - baseball upírov. Dynamická scéna plná spomalovačiek a zvukových efektov spolu so skvelo vybranou hudbou je tým najadrenalínovejším zážitkom z filmu.
Samozrejme som mal aj často pocit, že niektoré veci ľudia neznalý predlohy nemôžu pochopiť. Či už sa jednalo o rôzne vtípky a pomrknutia na fanúšikov, alebo o nejaké pocity a narážky. Skrátka viac vysvetliť a predľžiť o pol hodinu a bolo by to úplne ideálne.

Napriektomu, že som ešte pred rokom na obsadenie nadával, musím povedať, že vybrali skvelých hercov. Príbeh ostal zachovaný a atmosféra tiež. Už sa teším na ďalšie diely.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.